WE CHANGE
Externe steun in een sfeer van betrokkenheid

TIMWOODT

De 8 verspillingen

Een SMART WOOD FACTORY focus! 

timwoodt

Transport

  • Fysiek gescheiden zijn van opeenvolgende processen; onlogische indeling van de werkvloer
  • Processtappen die niet op elkaar zijn afgestemd
  • Vergaande scheiding van taken (veel overdrachtsmomenten en voorraadvorming)
  • Verplaatsen van documenten om ze te laten tekenen
  • Verplaatsen van bestanden

Inventory = Voorraad

  • Het opslaan van voltooide producten, ongebruikt materiaal of data
  • Te veel grondstoffen, tussenvoorraden of gereed product
  • Werk opsparen en gebundeld doorsturen (batch)
  • Te grote werkvoorraad (onderhanden werk)
  • Bestanden/documenten in wachtrij voor behandeling
  • Ongelezen' e-mails, brieven of berichten
  • Data die niet gebruikt worden in het IT-systeem

Motion

  • Onnodig lopen, buigen, tillen of draaien door een verkeerde ergonomische indeling van het proces/de werkplek
  • Zoeken naar mappen, documenten, bestanden, informatie en/of collega's (bijv. bij ontbrekende instructies)
  • Gereedschap, machines, materiaal en/of gegevens die nodig zijn voor uitvoering van het proces zijn niet bij de hand.

Wachten        

  • Op mens of machine voor voltooiing van de voorgaande processtap        
  • Op omstellen machines, antwoorden (van beslissingen) krijgen        
  • Op handtekening, autorisatie, terugbrengen van documenten        
  • Op het starten van een computerprogramma, aangeleverd materiaal        
  • Op instructies, informatie, …
  • De wachttijd wordt vaak opgevuld met activiteiten die geen waarde toevoegen of, erger, leiden tot overproductie en eventueel frustratie of verveling.

 Overproductie

  • Meer doen dan gevraagd door de klant
  • Meer informatie of documenten produceren dan nodig
  • Meer doen dan nodig voor het volgende proces
  • Te veel doen, te vroeg beginnen of te snel produceren
  • Vooruit werken voor mogelijke vraag
  • Vanwege pieken in het werkaanbod
  • Te veel personen in de CC-lijst
  • Maken van rapporten, statistieken, protocollen waar niemand iets mee doet

 Overprocessing

  • Meer doen dan wat de klant wil
  • Dingen doen uit gewoonte, maar die geen enkel nut hebben
  • Dingen dubbel doen (dossiers zowel fysiek en elektronisch opslaan)
  • Teveel inspectie uitvoeren door het werk van de voorganger nog eens te controleren
  • Dubbel werk doordat niet duidelijk is wie wat doet
  • De gang van zaken niet standaardiseren laat iedereen opnieuw het wiel uitvinden

Defecten

  • Uitval/fouten (producten of delen van diensten die niet voldoen aan de specificaties of verwachtingen van de klant, onvolledige of verkeerde informatie)
  • Herstel van fouten/herbewerkingen
  • Rappelleren
  • Afval

 Talent

  • Over- of ondergekwalificeerd personeel
  • Te weinig gebruik te maken van capaciteiten van medewerkers
  • Delegeren van taken naar medewerkers met onvoldoende opleiding
  • Kennis van de werkvloer niet gebruiken
  • Slechte planning van de inzet van medewerkers

Wenst u extra informatie? Neem dan gerust contact met ons op via het contactformulier. We helpen u graag verder!